Централна жп гара в София е едно
от най-посещаваните места в града. На ден през гарата минават около 50 хиляди
души, дали пътници, дали случайно или по работа, но броят е завиден. Всички
тези минувачи се сблъскват с грозната действителност, една помийна яма,
оставена на произвола на климатичните настроения на времето, неподдържана,
мрачна, жълто-черна картина. Вече повче от година реконструкцията на сградата
на гарата е в дейтсвие и искрено се надявам резултатът е да по-обещаващ от
предишния ремонт, който трябваше да превърне площада пред гарата в търговски
център, но не доведе до нищо друго освен до сметище със сенчещи ъгълчета с
възможност за извършване на физиологични потребности, на фона на монотоннто
бинго-линия озвучаване.
ЖП гарата в София определно имаше
нужда от основен ремонт, но средства все не стигаха или поне така казваха. Все
пак реконструкцията вече е в ход и скоро ще видим промяната. Да си призная съм
малко скептично настроена. Реконструкцията е поверена на фирма изпълнител,
наета след конкурс. И очакванията ми са да е избран най-добрият проект, макар
че какво е добро е спорно. Останах леко разочарована от проекта. Ще внесе
светлина, флорално присъствие, модерно приветствие и изпращане на пътниците,
като цяло сданието ще придобие един футуристичен облик. На мен обаче ми липсва
нещо. Може би е сантименталност, но какво е Централна гара без металния слънчев
образ на жена, какво е Централна гара без мозаичния герб на столицата? Опитах
се да осмисля как се вземат решения да бъде премахнато нещо, което бих нарекла
изкуство, защото тази мозайка е точно това, за да поставят на нейно място черен
часовник с бели стрелки, че да се вижда от далеко, с колко изостава часовникът.
На всички е ясно, че часовниците по гарите никога не работят. Те са просто един
тъжен декор на маргинална сцена. Махнеш ли емблемите на едно сдание, о губи
своята същност. Нито черният часовник, нито зеленината в бели саксии ще запълни
тази маргиналност в софийската жп гара, защото българските железници отдавна са
загубили обаянието си и доверието на българския пътник. Все още нереализираната
реформа на българските железници изглежда толкова нереална и далечна, че едва
ли ще се случи по начина, по който вероятно е замислена. Не само нова техника,
но и нов облик на инфраструктурата е необходим. Наскоро пътувах по пътя на
единствената теснолинейка в България и мога да каже, че пътят й не е никак
облекчен. Трасето е занемарено, а пътници не липсват. Теснолинейката се ползва,
както за междунаселени връзки, така и за емоциални изживявания.
Ще поживеем и ще видим, но
искрено се надявам да е за добро тази реконструкция, за която съм силно
резервирана. Дано крайният резултат опровергае сегашните впечатления.
Няма коментари:
Публикуване на коментар