

Дойде демокрацията и заля телевизионния ефир с реклами. Рекламата е продукт на колективно и творческо мислене, как да привлечеш вниманието на зрителя, как да го накараш да спре погледа си на точния продукт, а след това да го купи. Преди демокрацията нямахме и понятие какво е маркетинг и кому са нужни рекамите. Нямаше и какво да се рекламира, пазарът беше дъвка ”Идеал”, шампоан от коприва или ”Пате Яки” и препарат за миене на чинии ”Веро”( превърнал се в нарицателно име за всички препарати). Днес обаче рекламите изкарват доходите на медиите и производителите, а зрителят остава със смесени чувства. Или ги ненавижда и превключва канала щом започне рекламният блок, или ги слуша с периферен слух. А ако някоя реклама се окаже доста сполучлива, то тя му остава в съзнанието. Често дори кратки словосъчетания така се запечатват в паметта на зрителя, че в последсвие ежедневно използва тези изразчета в разговорния език.
Не искам сега да говоря за отегчението от рекламите, а за тази част от тях, която е оставила трайни и приятни спомени в нас. Искам да ви припомня реклами, които може би сме забравили, които сме обичали и тананикали в банята, на които сме се смели.
Направих проучване на запомнящите се реклами и на рекламите с колоритни фрази и без учуда установих, че любимата реклама на обикновения човек е рекламата на ”Пурлан”. Бебе, облечено в пуловера на татко си, буди умиление в нас, а веселата мелодийка остана в съзнанието ни вече цяло десетилетие. Оказа се, че това е рекламата на 90-те години, най-добрият продукт в рекламния бранш. Все още се чудите коя беше тази реклама? Това може би ще опресни паметта:
и често тайничко си го обличам,
дори да го измърлям, татко няма да се сърди,
защото мама го изпира със Пурлан!
Ще стана след години аз голям,
любимият пуловер ще е вече мой,
всеки ден ще го нося
като нов ще е все още,
защото имаме Пурлан!”
Да, това е фаворитът в запомнящите се реклами, но не е за пренебрегване и рекламата на почистващия препарат ”Роли”. Песничката към рекламата е според мен най-очарователната от всички последвали реклами с музикално оформление.
Да, това е фаворитът в запомнящите се реклами, но не е за пренебрегване и рекламата на почистващия препарат ”Роли”. Песничката към рекламата е според мен най-очарователната от всички последвали реклами с музикално оформление.
”Роли, най-бързо ще почисти домовете,
Роли фаянсът, никелът ще светнат,
Роли премахва плесента ръждата,
Роли е тайната на чистотата!”
Но една друга реклама покори детското въображение- рекламата за вкусната вафла Куку-Руку. За първи път на екрана се появи анимирана реклама с лесно запомняща се мелодия и оригинален текст. Разбира се, този текст беше перифразиран от подрастващите през 90-те с леко кафяв нюанс на възприятие. Аз лично запомних рекалмата с точно този коригиран текст. Десет години по-късно фекалните реклами са много актуални и предпочитани. ”Уф, че мирише..”, ”Ще ходя да акам в тоалетната на Ники” и накрая рекалмата на ”Педигри” за кучето Оскар, което ”вече има твърдо аки”.
Успешен маркетингов продукт се оказа анимираната реклама за Мечето Барни. Децата се заслушват в песничката, отиват в магазина и тежко на мама и тате ако не купят пастичката с Барни. От съседния щанд пък се усмихва ликът на леля Мария и нейния икономичен Бонукс.
Една голяма част от рекламите са с кулинарна ориентираност. Гастрорекламите примамват с краткост и забавни изрази, които до известна степен имат лек сексуален намек. ”Леки” са лидери не само в тънките мезета за масата, но и в тънките заигравки с подсъзнанието. Едно намигане, придружено с възклицанието ”Ооо, Пепи!- Дай едно кило”, последвалото ”А мама била под наем” и накрая ”Ааа, за наденицата ли питате?” създава двусмислени асоциации в нас. И в резултат всичко се оказва ”маке ти трън”! Тук е моментът да споменем нескритата интрига с бутилката на водка ”Флирт”. Няма двусмислени сюжети, няма подтекст, флиртът е между мъжа и жената, но има и трети участник- бутилка с червен етикет. Къде изчезна изискаността от играта с романтиката на 90-те? Рекламите на ”Пепси”, ”Ментос”, автомобилите ”Тико”* са днес доста старомодни, неразбрани. Няма я съблазанта на учиелката Глория Естефан от прословутата реклама на ”Пепси” от 1990 година. И все пак насладата все още я има, мечатателността не е безвъзвратно изгубена. Това го доказват рекламите на ”Милка”. Затваряш очи, една хапка и... си там. За да се запази детската аудитория, се появява и един мармот и весел мечок. А М-тел пък заложиха на катерици с очила и заоблени коремчета.
И все пак за едната хапка е нужна и една глътка. ”Астика” разчитат на ”едната ръка разстояние”, но Каменица остава фаворит в изобретателността на кратки и запомнящи се реклами. Мото, гласящо ”Мъжете знаят защо” или ”да се срещнем на по тъмно” си остава класическо. Макар, че аз бих заложила на ”Леденика” заради сладката мелодийка:
”да пиеш топла бира е беда,
не пийте топла бира, господа,
а пийте само бира Леденика
с прохладата на морски бриз...”
Томас Едисон казва за рекламите: "Да спестяваш от реклама е като да си спреш часовника, за да спестиш време". И откакто минералната вода ”Банкя” е купена от ”Кока-кола” българският ефир се радва на една изключително добре изработена реклама. ”Банкя” направи най-скъпата до момента българска реклама на фона на песента ”Tears from the moon”. Идеята е наистина да се потопиш в една забрава, да усещаш неутолима жажда и само ”Банкя” да може да те избави от пожара в теб.
Наближат ли обаче Коледните и Новогодишни празници, рекламният блок прелива от топли и ароматни реклами. ”Якобс”, ”Нескафе”, ”Нова Бразилия” и отново ”Кока-кола” ни примамват към черното изкушение за дълги и безсънни нощи, с прилив от енергия и нежни желания.
И за да не завърша с тъмна окраска, ще кажа само, че рекламите носят доста колоритност, понякога настроение. Трябва само да се вникне в тях, да се отгатне подтекста, а после да се усмихнем и да се оставим цветността им да ни омагьоса. Пожелавам на всички шарени дни с шарени реклами. Моят финал от рекламната приказка ще са рекалмите на ”Сони Бравиа”с озвучението на Хосе Гонзалес. Също толкова цветни, толкова енергични и преливащи от нестандартно ежедневие бъдете и вие!
Ха сега, кажи баба, тенкю!
* О Тико, Тико-а
О Тико, Тико-да
за мен това е най-желаната кола.
Така че, мили ти,
о не, не се бави,
а моля те, веднага я купи
Няма коментари:
Публикуване на коментар